Mechaniczne urządzenie destabilizujące tor jazdy pojazdu. Konstrukcyjnie przygotowane jest do przenoszenia obciążeń nawet najcięższych samochodów, które są dopuszczone do ruchu drogowego. Płyta poślizgowa (szarpak) umożliwia doskonalenie techniki jazdy.
Zasada działania:
Kierowca wjeżdża ze stałą prędkością (około 50 km/h) pomiędzy dwa słupki. Płyta poślizgowa po wykryciu najazdu tylnej osi pojazdu wykonuje gwałtowny ruch w lewo albo w prawo. W konsekwencji pojazd wpada w poślizg. Zadaniem kierowcy jest utrzymanie toru jazdy na wprost.
Zalety urządzenia:
- Centralna pozycja startowa, dzięki której kierowca nie jest w stanie przewidzieć, w którym kierunku nastąpi destabilizacja toru ruchu pojazdu. Ruchoma płyta po każdym ćwiczeniu powraca do centralnej pozycji,
- Prosta konstrukcja, która zapewnia wysoką niezawodność urządzenia,
- Wysoka pojemność akumulatorów hydraulicznych, co przekłada się na skrócenie czasu pomiędzy kolejnymi ćwiczeniami.
- Zmienna prędkość ruchu oraz skoku elementów wykonawczych. Dzięki temu rozwiązaniu można ustawić trudność ćwiczenia (w zależności od predyspozycji kierowców), a także można na bieżąco zmieniać te parametry,
- Urządzenie przeznaczone jest zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych (do i powyżej 3,5t dmc),
- Jest to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w Polsce i Europie, a tym samym dobrze spełnia swoje zadanie szkoleniowe.
Podstawowe dane techniczne:
- Maksymalny nacisk osi: do 80 kN
- Skok płyty: ±900 mm
- Prędkość przesuwu płyty: do 2,5 m/s
- Ciśnienie robocze: 200 bar
- Wymiary (szerokość x długość x głębokość): 8460 x 3900 x 1400 mm
- Wymiary płyty (części roboczej przeznaczonej do przejazdu samochodem): 450 cm x 370 cm
- Moc silników: 15 kW
- Ciśnienie w układzie hydraulicznym: nastawne, do 200 bar
- Dopuszczalny nacisk osi: 8T
- Skok płyty szarpiącej: 90 cm
- Szybkość przesuwu płyty: nastawna w zależności od wymogów użytkownika
- Płyta pokryta jest powłoką o wysokiej przyczepności
- Detekcja ruchu pojazdu: zestaw bramek pomiarowych
- Czas ładowania akumulatora hydraulicznego (czas pomiędzy kolejnymi szarpnięciami): około 60 s (dla średniej wartości ciśnienia)
- Sterowanie: do wyboru tryb ręczny lub automatyczny, sterowany oprogramowaniem lub przez instruktora za pomocą aplikacji zainstalowanej na smartfonie
- Możliwość współpracy z systemem informatycznym zarządzającym ruchem na torze ODTJ
- Urządzenie może być wykonane w wersji indywidualnej wg odrębnej wyceny i warunków handlowych.