Stacja kontroli pojazdów to opłacalny biznes. Jednak – jak w każdej działalności – konieczne jest przygotowanie solidnego biznesplanu, określenie koniecznych nakładów inwestycyjnych oraz zakładanych przychodów. W każdym przypadku wyliczenia trzeba wykonać indywidualnie dla każdego obiektu. Doradcy biznesowi WSOP – dysponując bogatym doświadczeniem zdobytym podczas wielu inwestycji w branży SKP – służą swoją pomocą na każdym etapie.

Uruchomienie podstawowej stacji kontroli kosztuje około 700 tys. zł (budowa i wyposażenia obiektu), a dochody miesięczne sięgają 15-30 tys. zł. Okres zwrotu z inwestycji to obecnie przynajmniej 3-5 lat.

Właścicielom stacji podstawowych sprzyja znowelizowana we wrześniu 2009 roku ustawa o ruchu drogowym, która rozszerzyła uprawnienia w zakresie badanych pojazdów. Mogą badać wszystkie pojazdy do 3,5 tony. Wcześniej badania samochodów z instalacją gazową czy sprowadzanych z zagranicy były zarezerwowane dla większych stacji okręgowych, mających prawo do badania samochodów o masie do i powyżej 3,5 tony. Możliwość wykonywania badań u większej liczby klientów niewątpliwie skróci okres zwrotu z inwestycji w stację podstawową.

Szacuje się, że po polskich drogach porusza się ponad 2 miliony pojazdów zasilanych gazem, przy ogólnej liczbie „osobówek” przekraczającej 16 mln aut. To spory rynek.

_dsc4753aJeżeli planujemy otworzyć stację okręgową, obiekt powinien być odpowiednio większy, aby możliwe było badanie autobusów i pojazdów użytkowych. Uruchomienie okręgowej stacji kosztuje minimum 1 mln zł (budowa i wyposażenia obiektu). Dochody miesięczne mogą sięgnąć 25-50 tys. zł. Okres zwrotu z inwestycji to przynajmniej 3-5 lat. Praktyka pokazuje, że badania pojazdów ciężarowych stanowią około 10-15 procent ogólnej liczby przeglądów wykonywanych na stacji.

Zmieniły się nieco zasady badania pojazdów sprowadzanych z zagranicy. Obowiązkową kontrolę w polskiej stacji będą musiały odbyć wszystkie auta pochodzące spoza Unii Europejskiej. W przypadku pojazdów z UE nie będą one konieczne dla nowych samochodów z wydanym świadectwem homologacji oraz tych, w których dowodzie rejestracyjnym jest zawarta informacja o wykonanym, aktualnym badaniu technicznym.

Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 3800 stacji kontroli, co sprawia, że konkurencja na tym rynku jest duża. Warto zaplanować uruchomienie takiego biznesu jako uzupełnienie już istniejącej działalności motoryzacyjnej (warsztat, serwis, myjnia). Wiele obiektów działa przy firmach transportowych. Spore pole daje również budowa SKP w mniejszych miejscowościach, gdzie wciąż brakuje stacji kontroli. Kluczowa będzie jej lokalizacja – najlepiej, gdy będzie zlokalizowana przy głównej drodze.

Konieczne jest także zatrudnienie uprawnionych diagnostów. Na jedną stację powinno ich przypadać minimum dwóch. Koszt zatrudnienia wynosi średnio 2000-3000 zł netto.

Aby stacja okręgowa była dochodowa musi wykonać około 3000-4000 badań technicznych rocznie, czyli 10-13 dziennie (przyjmując, że stacja pracuje 6 dni w tygodniu). Stacja podstawowa musi przeprowadzić nieco mniej badań, bo około 2000 (7-8 dziennie). Oczywiście wyliczenia te dla każdego obiektu należy przeprowadzić indywidualnie, biorąc pod uwagę koszty prowadzonej działalności.

Nie ma możliwości konkurowania cenami pomiędzy stacjami, ponieważ opłaty za badania techniczne są ustalane urzędowo przez Ministerstwo Infrastruktury. Przykładowo: badanie samochodu osobowego to koszt 98 zł (z instalacją gazową 161 zł), a autobusu 199 zł.

 
 
Czytaj więcej na temat inwestycji w SKP – kliknij poniżej w interesujący Cię link – wybierz z grupy „Powiązane tematy”

Porady biznesowe

Kontakt z WSOP

Biuro WSOP: ul. Pszczyńska 306, 44-100 Gliwice
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl