Rosnąca w ostatnich latach popularność wszelkiego typu motocykli znajduje także odzwierciedlenie w powstaniu kolejnych serwisów nastawionych na serwisowanie jednośladów. O inwestycji w warsztat motocyklowy i dobrym zaplanowaniu biznesowej strony całego przedsięwzięcia rozmawiamy z prezesem zarządu WSOP, Jarosławem Cichoniem.

Stanowisko serwisowania motocykli

Czy istnieją normy dotyczące standardu lokalu, który ma być wykorzystywany jako warsztat motocyklowy?

Obowiązujące przepisy można podzielić na dwie części. Pierwsza – to „ogólnobudowlane”. Jeśli chcemy wybudować warsztat – czeka nas pełna procedura wymagana do uzyskania pozwolenia na budowę i pozwolenia na użytkowanie. Jeśli chcemy zaadaptować istniejące pomieszczenia – warto sprawdzić we właściwym starostwie, czy możliwa jest zmiana sposobu użytkowania. Druga – to zasady wynikające z rodzaju naprawianych pojazdów i zakresu napraw. Tu możliwa jest spora kreatywność. Dobry projekt technologiczny to podstawa dobrej organizacji przestrzeni, a docelowo także pracy w warsztacie. My od 20 lat współpracujemy w tym zakresie z doświadczonym technologiem, czego efektem jest baza ponad tysiąca oryginalnych projektów.

 

Czy wytyczne, o których Pan wspomniał są w jakiś sposób weryfikowane? Czy za ich niespełnienie grożą jakieś kary?

Każdy projekt budowlany powinien zawierać opracowanie branżowe zgodne z przepisami nie tylko prawa budowlanego, ale także w zakresie np. ppoż. czy BHP. Ważnym elementem jest także projekt charakterystyki energetycznej budynku, instalacji sanitarnej, grzewczej oraz wentylacji. Wykonanie projektu autorskiego umożliwi dostosowanie obiektu do charakterystyki działki i otoczenia, pozwoli to na zminimalizowanie kosztów budowy.

Każda budowa może być skontrolowana przez nadzór budowlany, który ma uprawnienia do nakładania kar administracyjnych. Budowa wymaga także przeprowadzenia odbiorów przed oddaniem do użytkowania. Jeśli np. zaniedbamy sprawę wentylacji czy ochrony przeciwpożarowej, po prostu nie zdobędziemy podpisu właściwego specjalisty.

 

O czym warto pamiętać otwierając taki warsztat?

Optymalizacja kosztów jest możliwa i celowa na etapie wykonawstwa obiektu. Nie ma natomiast większego sensu nadmierne oszczędzanie na jakości narzędzi, urządzeń diagnostycznych i zaniżanie standardu obsługi klienta. Planując otwarcie serwisu motocyklowego warto odwiedzić na przykład autoryzowane stacje obsługi BMW, które oferują wysokiej jakości obsługę i fachowe doradztwo – wszystko to w nowoczesnych i zadbanych wnętrzach. Zupełnie inne, lecz także stylowe wnętrza znajdziemy w salonach Harley Davidson.

Skupiłbym się zatem na tym, co zrobić, aby zwiększyć przychody takiego warsztatu? Odpowiadając, trzeba przede wszystkim powiedzieć, że warto zadbać o dobry personel i przyciągający oko design elewacji i biura obsługi klienta. Warto się postarać, by nasz nowy warsztat stał się znany w środowisku motocyklistów, na przykład poprzez udział w organizacji rajdów i akcje promocyjne. Najlepszą reklamą jest jednak zadowolony klient i dlatego konieczny jest wysoki standard obsługi, szczególnie fachowe i terminowe wykonywanie napraw.

Ciekawym kierunkiem jest dostosowanie motocykla do indywidualnych oczekiwań klienta – malowanie, przeróbki błotników, zawieszeń, wydechów. Dodatkowym atutem może być oferowanie dobrej jakości akcesoriów – kasków, odzieży, elementów wyposażenia. Nie warto sprzedawać słabej jakości części czy akcesoriów. Klient zapomni, że zapłacił niewiele, ale zapamięta swoje niezadowolenie z niskiej jakości i trwałości.

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Adres: Dworcowa 62, 44-190 Knurów
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl