Podnośniki dedykowane do obsługi pojazdów użytkowych to specyficzny produkt. Gabaryty tych pojazdów wymuszają zastosowanie specjalistycznych rozwiązań podnoszących. O szczegółach technicznych rozmawiamy z prezesem zarządu WSOP, Jarosławem Cichoniem.

Jakie rodzaje podnośników przeznaczone do obsługi pojazdów ciężarowych oraz dostawczych cieszą się obecnie największą popularnością na rynku?

Samochody ciężarowe nadal naprawia się przede wszystkim na stanowiskach kanałowych. Decyduje o tym wiele czynników, między innymi technologia napraw przewidziana przez producenta, możliwość wykorzystania suwnicy lub żurawia do niektórych napraw, wysokość pomieszczeń i w końcu koszty. Podnośniki są rzadziej spotykane, choć od około 15 lat są coraz częściej obecne w serwisach. Technologicznie najstarsze i najbardziej popularne są podnośniki cztero-, sześcio- i ośmiokolumnowe z najazdami. Ich główną zaletą jest, oprócz relatywnie niskiej ceny, możliwość zamontowania na płaskiej posadzce. Bardziej zaawansowane technicznie są hydrauliczne podnośniki stemplowe, które dają ogromny komfort pracy, możliwość łatwego stosowania dodatkowego wyposażenia do demontażu ciężkich podzespołów (np. mostów, zespołów napędowych). Do ich montażu konieczne jest jednak wykonanie kanału, w którym montowane są elementy hydrauliki i, co istotne, odpowiednia wysokość hali. Z obserwacji wynika, że spada popularność kolumn mobilnych, które w połączeniu z kompletem kobyłek są bardzo uniwersalnym rozwiązaniem, lecz dość czasochłonnym w obsłudze. Ciekawym, choć rzadkim rozwiązaniem, są zestawy 2-5 hydraulicznych podnośników kanałowych o dużym skoku stempla (opartych o dno lub obrzeże kanału), których sterowanie umożliwia jednoczesną pracę i podnoszenie nie tylko jednej osi, lecz całego pojazdu lub zestawu. Takie rozwiązanie łączy zalety stanowiska kanałowego i stanowiska wyposażonego w dźwignik stemplowy, a ponadto nie wymaga dużej wysokości hali.

Z kolei dla samochodów dostawczych przeznaczone są podnośniki o podobnej konstrukcji, jak do samochodów osobowych, jednak o większym udźwigu. W tym gronie najbardziej popularne są podnośniki dwukolumnowe. Warto wspomnieć, że nie każdy podnośnik o udźwigu np. 4T nadaje się do samochodów dostawczych. Wiele podnośników, mimo dość dużego udźwigu, ma jednak zbyt krótkie ramiona, by podnosić długie pojazdy dostawcze. Podnośnik dla samochodów dostawczych ma udźwig 5-7 T i długie, rozkładane symetrycznie ramiona. Część z nich (z potrójnie teleskopowanymi ramionami) nadaje się również do obsługi samochodów osobowych. Ze względu na cechy konstrukcyjne samochodów dostawczych (rama) podnośnik taki powinien być również wyposażony w podpory o regulowanej wysokości talerzyka podnoszącego. Zalecane są również dedykowane uchwyty i podstawki.

Jakie możemy spotkać najbardziej zaawansowane rozwiązania w temacie pojazdów ciężarowych i dostawczych?

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem podnośnika dla samochodów ciężarowych jest hydrauliczny dźwignik 2-5 stemplowy. Tego typu sprzęt zamontowaliśmy ostatnio w serwisie fabrycznym Mercedes-Benz w Emilianowie koło Radzymina.

W najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach automatyka odpowiada zarówno za dostosowanie odległości stempli do rozstawu osi, jak i za parkowanie trawersów podnoszących po zakończonej naprawie (np. w specjalnej wnęce). Takie rozwiązanie jest najwygodniejsze w użytkowaniu, można również stosować dodatkowe dźwigniki i uchwyty specjalne do demontażu dużych i ciężkich elementów, które trudno jest zdemontować na stanowisku kanałowym.

Jakie zabezpieczenia posiadają podnośniki o dużym udźwigu?

Każdy dźwignik, zgodnie z obecnie obowiązującą Dyrektywą Maszynową, musi mieć zabezpieczenie przed niekontrolowanym opadnięciem w razie awarii układu podnoszenia. W zależności od konstrukcji dźwignika będzie to zabezpieczenie mechaniczne lub hydrauliczne (podwójny układ hydrauliczny). Na rynku akcydentalnie spotykane są urządzenia niespełniające tego wymogu. Można to jednak wykryć jeszcze przed zakupem sprawdzając datę i numer Dyrektywy zamieszczonej w deklaracji CE.

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Adres: Dworcowa 62, 44-190 Knurów
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl