Wydawać by się mogło, że programy mycia we wszystkich myjniach są takie same niezależnie od tego, kto jest producentem instalacji myjącej. Nie jest to do końca prawda.

Standardowe programy mycia

Zasadniczo wszystkie myjnie posiadają 4 podstawowe programy mycia.

Mycie wysokim ciśnieniem

Mycie lancą z ciepłą woda pod wysokim ciśnieniem (90 – 110 bar) z mocno alkalicznym środkiem myjącym dobrze rozpuszcza wszelkie zabrudzenia, insekty, itp.

Spłukiwanie

Spłukiwanie samochodu zmiękczoną wodą.

Woskowanie

Nakładanie wosku z ciepłą wodą pod wysokim ciśnieniem powoduje bardzo szybkie zerwanie „filmu wodnego” i odprowadzanie wody, długotrwale zabezpiecza karoserię przed ponownym zabrudzeniem.

Nabłyszczanie

Spłukiwanie wodą zdemineralizowaną pod wysokim ciśnieniem, co eliminuje powstawanie plam po wyschnięciu resztek wody, a wcześniej zastosowany wosk wspomaga osuszanie przez szybkie odprowadzanie wody.

Teoretycznie taki zestaw czynności powinien zapewnić umycie samochodu. Jednak w praktyce niektórzy producenci myjni, w tym myjni Cleanart, stosują jeszcze dwa inne programy (najczęściej zamienne), podnoszące skuteczność mycia.

Opcjonalne programy mycia

Mycie szczotką

Skuteczne domywanie pojazdu przy pomocy szczotki z intensywną pianą aktywną o świeżym zapachu.

Po pierwszym programie mycia lancą pod wysokim ciśnieniem, które usuwa największe granulki brudu, następujące po niej mycie szczotką atakuje mniejsze pyłki. Następuje to dzięki zastosowaniu skutecznego środka chemicznego i wytwornicy piany. Użycie szczotki aplikującej na samochód pianę zwielokrotnia skuteczność zastosowanego środka chemicznego dzięki skorelowaniu czynności mechanicznego domywania i jednocześnie pobudzania tym ruchem do działania substancji chemicznej. Paralelą do tego może być czynność prania ubrań, kiedy proszek zwiększa swoją aktywność dzięki wprawianiu ubrań w ruch poprzez ugniatanie ich w praniu ręcznym czy ciągłym obrocie w bębnie pralki automatycznej.
Wbrew podnoszonym niekiedy obawom kierowców mycie szczotką nie rysuje karoserii. Stosowane w szczotkach włosie jest bardzo miękkie i delikatne, a zarysowywanie byłoby możliwie tylko w sytuacji, kiedy brud byłby ścierany szczotką na sucho. Tak się jednak nie dzieje, gdyż szczotka zawsze pracuje po wstępnym myciu i przy własnym strumieniu wody. Mycie szczotką jest więc bezpiecznym i bardzo skutecznym sposobem podnoszenia jakości mycia, zapewniającym oczekiwany przez kierowców efekt w pełni czystego auta.

Piana aktywna

Nakładanie na pojazd za pomocą specjalnej lancy wytwarzającej intensywną pianę posiadającą właściwości usuwania brudu.

W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywa jednak alternatywny do mycia szczotką rozbudowany program mycia pojazdów jakim jest stosowanie piany aktywnej – czyli nakładanie jej na pojazd za pomocą specjalnej lancy wytwarzającej intensywną pianę posiadającą właściwości usuwania brudu. Jest to opcja coraz częściej spotykana w myjniach i również coraz częściej wybierana przez kolejnych inwestorów.
W przypadku zastosowania pianownic opcję tę stosuje się na początku procesu mycia samochodu. Rozpoczęcie mycia od standardowego zastosowania lancy ze środkiem pod wysokim ciśnieniem spowodowałoby to, że gęsta piana wytworzona w procesie pianowania ześlizgiwałaby się szybko z mokrego pojazdu, nie mogąc zrealizować swojej funkcji rozmiękczenia brudu. Warunkiem skutecznego pianowania jest bowiem to, aby piana mogła pozostać dłuższą chwilę na samochodzie, by aktywna chemia mogła zacząć skutecznie działać. Opcja ta stwarza dla kierowcy komfort większej automatyzacji mycia bez fizycznego wysiłku jaki towarzyszy zastosowaniu szczotki, ale jednocześnie wydłuża czas mycia i w związku z tym podnosi jego koszt.

Pauza (do piany aktywnej)

Dedykowana funkcja umożliwiająca po użyciu piany zatrzymanie procesu mycia i licznika na określony czas. Ma to na celu uzyskanie lepszego efektu oddziaływania aktywnej piany na zabrudzenia.

W myjniach Cleanart proponujemy inwestorom autorską funkcję „PAUZA”, czyli zatrzymanie procesu mycia i licznika, aby zwiększyć skuteczność działania piany aktywnej. Z jednej strony zmniejsza to co prawda koszt mycia i przychód właściciela myjni, ale z drugiej pozwala kierowcy na zapłatę tylko za aktywny proces mycia, a nie za oczekiwanie, aż zastosowana piana zacznie działać. Funkcja ta została przez nas zaprojektowana na życzenie inwestora, który docenił walor takiego rozwiązania dla zwiększania atrakcyjności swojego obiektu i podniesienia lojalności klientów.
Warto jeszcze przy tej okazji zwrócić uwagę na modę stosowania piany kolorowej. Jest to z pewnością atrakcyjne wizualnie rozwiązanie, jednak niesie ono niekiedy za sobą dla kierowców niespodzianki w postaci zafarbowanych rąk albo zauważalnego kolorowego nalotu na samochodzie. Warto więc podchodzić do tej opcji z pewną dozą ostrożności.

Podsumowanie

Wracając do postawionego na początku tego artykułu pytania „czy wszystkie myjnie samoobsługowe są takie same” odpowiedzieć wypada, że jednak występują między nimi różnice. Oprócz 4 podstawowych programów myjnie różnicują się poprzez zastosowanie opcji mycia szczotką lub pianowania, a czasami posiadają na kilku stanowiskach różne opcje – np. na jednym szczotkę a na drugim pianownicę.
Myjnie Cleanart natomiast proponują inwestorom wybierającym opcję pianowania rozwiązanie unikalne – opcję „Pauza” pozwalającą na zatrzymanie czasu mycia i licznika i umożliwiającą komfortowe odczekanie, aż obficie pokrywająca pojazd piana w pełni zacznie działać i przyniesie najlepszy skutek.

Chcesz dowiedzieć się i zobaczyć więcej?

Wejdź na stronę myjniecleanart.pl

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Adres: Dworcowa 62, 44-190 Knurów
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl