Dyrektywa 2014/47/UE zobowiązuje państwa członkowskie UE do przeprowadzania regularnych kontroli stanu technicznego pojazdów ciężarowych i autobusów poruszających się po drogach. W Polsce zadania te wykonuje przede wszystkim Inspekcja Transportu Drogowego. Jednym z narzędzi, które wykorzystywane są w takich działaniach są mobilne stacje diagnostyczne.  Warto zauważyć, że wg statystyk udostępnionych przez GITD około połowa kontrolowanych na drogach pojazdów są to pojazdy spoza Polski. Takie działanie można odczytać jako ochronę przed nieuczciwą konkurencją polskich przewoźników inwestujących w dobrej jakości tabor.

Po ponad dwóch latach wytężonej pracy zakończyliśmy dostawy szesnastu Mobilnych Jednostek Diagnostycznych dla Głównej Inspekcji Transportu Drogowego. Produkcja realizowana była w warunkach pandemii i wojny za wschodnią granicą. Skutkowało to między innymi zerwaniem łańcuchów dostaw i dużą inflacją. Pokonanie piętrzących się trudności wymagało ogromnego zaangażowania ze strony konsorcjanta, podwykonawców, a także pracowników WSOP, za co serdecznie im dziękuję – powiedział prezes zarządu WSOP Jarosław Cichoń.

Mobilna Jednostka Diagnostyczna (MJD) to specjalistyczne urządzenie pracujące w oparciu o elementy uniwersalnej linii diagnostycznej CERTUS wyposażonej w hydraulicznie rozkładane najazdy i przewożone w zabudowanym samochodzie ciężarowym Iveco Euro Cargo. Rozładowywana jest za pomocą dedykowanego żurawia. Została zaprojektowana i wykonana w Polsce.

Mobilna jednostka diagnostyczna ma szereg cech, które warto szczególnie podkreślić:

  • Linia diagnostyczna z możliwością dwukierunkowego przejazdu rozkładana jest obok przewożącego ją pojazdu, co pozwala na bezpieczne badanie nawet pojazdów ponadgabarytowych.
  • W urządzeniu rolkowym Certus CRB16 do badania hamulców będącym głównym odbiornikiem prądu zastosowano falowniki sterujące zarówno prędkością obrotową rolek jak i układem „miękkiego rozruchu” i wspomagania wyjazdu obciążonych pojazdów, co pozwoliło na dobór relatywnie niewielkiego agregatu prądotwórczego. Jako zasilanie alternatywne przewidziano zasilanie z sieci 3x400V.
  • Oprócz urządzenia rolkowego w MJD zamontowano także szybki, 8 kierunkowy szarpak Certus CPD20 z płytami szarpiącymi podpartymi na chromowanych prowadnicach.
  • W zabudowie znajdują się szuflady i oświetlone szafki do przewożenia urządzeń i przyrządów diagnostycznych. Ich zestaw odpowiada częściowo kompletacji urządzeń w OSKP, dodatkowo zawiera przyrządy dedykowane dla GITD. Szczególną uwagę warto zwrócić na rozbudowany przyrząd do diagnostyki komputerowej wszystkich sterowników pojazdu.
  • MJD przystosowana jest do pracy w różnych warunkach atmosferycznych, także nocą.
  • Dedykowane oprogramowanie dla GITD pozwalające m.in. na rejestrowanie, archiwizowanie i udostępnianie przebiegu badania i wyników pomiarów.

W ramach kontraktu przeszkoliliśmy 160 inspektorów ITD w zakresie umożliwiającym uzyskanie uprawnień diagnosty samochodowego i operatora żurawi.

WSOP oferuje między innymi mobilne linie diagnostyczne jako autonomiczne urządzenia oraz mobilne stacje diagnostyczne w kształcie kontenera.

Poniżej prezentujemy krótki film z ostatniego odbioru końcowego Mobilnej Jednostki Diagnostycznej nr 16 oraz szkolenia inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Drogowego. Odbiór oraz szkolenie stanowiskowe odbyły się w siedzibie W.S.O.P. w Knurowie.

 

Kontakt dla dziennikarzy

Emilia Cichoń – email: e.cichon [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Adres: Dworcowa 62, 44-190 Knurów
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48