Oszczędzanie na okresowych obsługach sprzętu warsztatowego to korzyści tylko pozorne. Prędzej czy później takie podejście zemści się w postaci kosztownej awarii urządzenia, reklamacji klienta na źle wykonaną usługę, albo – co gorsza – zagrożeniem bezpieczeństwa pracowników warsztatu.

Kupno jakiegokolwiek urządzenia warsztatowego to wyłącznie pierwszy krok do jego sprawnego użytkowania. Większość sprzętu do obsługi pojazdów wykorzystywanych zarówno na SKP, jak i w serwisach wymaga cyklicznie różnego rodzaju obsługi. Począwszy od najprostszego sprawdzenia, kontroli funkcjonowania, poprzez aktualizacje, a skończywszy na skomplikowanych procesach kalibracji i konserwacji. Tego typu podejście przedłuży żywotność urządzenia, pozwoli świadczyć usługi na wysokim poziomie, ale także wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pracy.

Rozpoczynając pracę na urządzeniu warto sprawdzić jakich wymaga obsług i co zaleca jego producent. Jeżeli użytkownik nie posiada takich informacji warto zasięgnąć informacji w wyspecjalizowanym serwisie urządzeń warsztatowych, najlepiej takim z długoletnim doświadczeniem na rynku. I nie jest to wyłącznie serwisowa fanaberia, bowiem dbałość o urządzenie wg zaleceń producenta zapewni długoletnią, sprawną pracę, która z kolei przełoży się na wykonywanie usług na wysokim poziomie.

– Jednym z warsztatowych mitów jest wiara w to, że skoro urządzenie zostało zakupione całkiem niedawno, to nie trzeba go na razie okresowo konserwować. Otóż trzeba! Zaniedbanie tej prostej, szybkiej i stosunkowo niedrogiej czynności już na samym początku użytkowania sprzętu może doprowadzić do jego poważnych uszkodzeń i konieczności wykonania drogiej naprawy. Dodatkowo pojawia się także inny problem, szczególnie dotkliwy dla małych warsztatów, które na czas naprawy zostają pozbawione stanowiska pracy. Wynikające z tego straty, liczone łącznie z kosztem naprawy, zdecydowanie przewyższają wydatki na okresową konserwację

– tłumaczy Wojciech Piechaczek, Inżynier Serwisu WSOP.

Wymieniaj olej na czas, bo to się opłaca

Najważniejszym urządzeniem w serwisach są podnośniki samochodowe. Zostały one objęte specjalnymi regulacjami oraz dozorem technicznym UDT. Konserwacje podnośników mogą wykonywać tylko i wyłącznie osoby z odpowiednimi uprawnieniami. Przepisy ściśle określają kiedy taki przegląd musi być wykonany. Jednakże obsługa podnośników to nie tylko spełnienie wymogu, jaki nakłada na nas prawo, ale także bardzo ważna czynność dla zachowania sprawności samych urządzeń oraz bezpieczeństwa pracujących na nich ludzi. Prawidłowa konserwacja wykonana przez uprawnionego, a w szczególności wykwalifikowanego serwisanta, znacząco wydłuży żywotność podnośnika, ale także zapewni bezpieczną pracę. Bardzo istotna jest jakość wykorzystywanych środków do konserwacji (np. smarów). Nie należy także lekceważyć konieczności wymiany oleju hydraulicznego, który poprzez zanieczyszczenia (drobiny metalu) może nieodwracalnie uszkodzić siłowniki i elektrozawory.

Osobny temat to okresowe kalibracje i sprawdzenia urządzeń, które służą do oceny stanu technicznego pojazdów. Dobrze skalibrowany sprzęt daje pewność, że ocena stanu pojazdu jest każdorazowo dokonywana na podstawie wiarygodnych odczytów. Kalibracji wymagają urządzenia wykorzystywane do ustawiania istotnych parametrów samochodu, takich jak: geometria układu jezdnego, wyważenie kół, ale również obsługa klimatyzacji.

Oszczędzanie na okresowych obsługach sprzętu warsztatowego to naszym zdaniem korzyści tylko pozorne. W długim okresie czasu takie podejście zemści się w postaci kosztownej awarii urządzenia, reklamacji klienta na źle wykonaną usługę, albo – co gorsza – zagrożeniem bezpieczeństwa pracowników warsztatu. Sprawnie działające urządzenia dają pewność, że wykonaliśmy usługę prawidłowo, podjęliśmy właściwą decyzję oceniając stan samochodu lub diagnozując usterkę. Najważniejszą jednak kwestią jest zadowolony klient, który wróci do warsztatu na następną naprawę wiedząc, że zostanie profesjonalnie obsłużony.

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Adres: Dworcowa 62, 44-190 Knurów
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl