Zima to trudny okres dla myjni
Przed nadejściem solidnych mrozów warto przygotować myjnię do pracy w trudnych warunkach. Fachowcy z Serwisu WSOP radzą jak się do tego zabrać. Przede wszystkim w porę wykonany profesjonalny przegląd maszyny oraz właściwe ustawienie parametrów jej pracy oszczędzą kłopotów i zwrócą się z nawiązką.
Najlepszym okresem na tego typu przygotowania jest oczywiście jesień, ale nawet teraz można, a nawet trzeba, przygotować myjnię na nadejście tęgich mrozów. Dużo lepiej niskie temperatury znoszą myjnie automatyczne (portalowe i tunelowe), przede wszystkim z racji tego, że pracują w ogrzewanych pomieszczeniach. Po drugie system gorącej piany aktywnej oraz wysokociśnieniowe mycie wstępne dobrze zmiękczają brud na mytym pojeździe, usuwają piasek, resztki lodu i innych zanieczyszczeń, które mogłyby poniszczyć lakier. Do sprawnego działania myjni w zimie niezbędna jest także sprawna i bardzo wydajna dmuchawa, która pozwoli dobrze wysuszyć umyty pojazd.
– Przed nadejściem niskich temperatur wskazane jest także dokonanie zmian parametrów pracy, np. skrócenie czasu otwarcia bram w hali myjni, zwiększenie wydajności pomp dozujących środki chemiczne oraz regulacja czasu realizacji poszczególnych etapów mycia. W lecie bramy myjni mogą pozostać otwarte, natomiast w zimie trzeba je szybko zamykać, żeby pomieszczenie nadmiernie nie traciło ciepła.
Jeśli chodzi o myjnie bezdotykowe to graniczną temperaturą przy jakiej nasza firma zaleca ich stosowanie to -10 stopni Celsjusza. Aby w ogóle mówić o możliwości pracy w ujemnych temperaturach myjnia samoobsługowa powinna posiadać system przeciwzamarzaniowy, który zapobiega zamarzaniu wody w lancach. Dodatkowo niezbędne jest także posiadanie ogrzewania posadzki, aby spływająca woda nie tworzyła lodowiska. Przed zimą należy przejrzeć wszystkie elementy maszyny, które odpowiadają za pracę w niskich temperaturach: system cyrkulacji ciepłej wody, kocioł grzewczy i system podgrzewania posadzki. Koniecznie należy także skontrolować stan glikolu.
Zimą konieczne jest bieżące doglądanie urządzeń
– Kolejna ważna sprawa to kontrola dozowania środków chemicznych. Zimą auta są brudniejsze niż latem, dlatego konieczne jest zwiększenie dozowania detergentów. Podobnie z woskiem czy nabłyszczaniem, co z kolei wpływa pozytywnie na osuszanie auta po myciu i lepsze nabłyszczenie nadwozia
Z pewnością koszty użytkowania myjni w okresie zimowym będą wyższe. W myjniach samoobsługowych większe zużycie energii służyć będzie podgrzaniu posadzki i zasilaniu systemu antyzamarzaniowego. Z kolei w myjniach automatycznych dodatkowa energia posłuży do ogrzania hali i pomieszczenia technicznego.
Typowymi usterkami przytrafiającymi się podczas eksploatacji urządzeń w niskich temperaturach jest zamarzanie wody w zamkniętych profilach lub na powierzchniach urządzeń. Zamarzanie dotyczy przede wszystkim instalacji wodnych, szczególnie bezpośrednio wystawionych na działanie niskich temperatur, ale uważać również należy na instalacje dystrybuujące środki chemiczne. Działanie niskich temperatur na preparaty chemiczne zmienia ich charakterystykę działania, co może pociągnąć za sobą pogorszenie jakości mycia.
– Aby zapewnić sprawne działanie myjni w miesiącach zimowych najlepiej skorzystać z usługi profesjonalnego przeglądu. Niezbędne jest także samodzielne, codzienne doglądanie urządzenia: systemu obiegu wody, lanc, szczotek czy ogrzewania posadzki. Wszelkie nagłe spadki ciśnienia wody mogą być objawem rychłej awarii
Ewentualne pytania dotyczące pracy myjni w okresie zimowym prosimy kierować do Inżyniera Serwisu, Adriana Kuśki na adres mailowy: a.kuska [malpa] wsop.pl lub telefonicznie do dyspozytorów regionalnych.