Zdecydować się na budowę kanału diagnostycznego czy wykorzystać podnośnik nożycowy z szarpakiem dla linii osobowej? To jedno z wielu strategicznych pytań, które zadają sobie inwestorzy decydujący się na budowę stacji kontroli pojazdów. Zatem: co wybrać?

Co do zasady każde rozwiązanie pozwala prowadzić badania techniczne, jednak odnośnie funkcjonalności i kosztów trzeba wspomnieć o kilku ważnych różnicach.

Kanał diagnostyczny

W ostatnich latach większość inwestorów w Polsce decydowała się na wykorzystanie kanału diagnostycznego dla linii osobowej, zamiast podnośnika nożycowego z szarpakiem. Bo choć kanał jest zazwyczaj rozwiązaniem porównywalnym lub nawet droższym, to jednak ma swoje niezaprzeczalne zalety. Przede wszystkim nie wymaga cyklicznych odbiorów UDT, a poza tym kanał w przeciwieństwie do podnośnika podczas użytkowania nie ulegnie awarii (chyba, że zacznie przeciekać). A jak wiadomo unieruchomiony podnośnik uniemożliwia prowadzenie badań technicznych. Po drugie kanał diagnostyczny daje możliwość wykonywania szerszego wachlarza przeglądów, np. przyczep, których nie sposób zbadać dysponując wyłącznie podnośnikiem nożycowym. Po trzecie kanał wymaga mniejszej wysokości hali niż podnośnik.

Podnośnik nożycowy z szarpakiem

Podnośniki nożycowe na SKP były szczególnie popularne i często wybierane jeszcze około 15 lat temu. Obecnie na dźwignik diagnostyczny dla linii osobowej klienci decydują się w kilku przypadkach. Pierwszym – kiedy warunki ziemne (np. wysoki poziom wód gruntowych, nieustabilizowany grunt pod budynkiem, itp.) uniemożliwiają lub mocno podrażają budowę kanału. Drugim – kiedy w wynajmowanej hali inwestor musiałby od podstaw budować kanał, a z uwagi na okres najmu (i np. konieczność przywrócenia stanu pierwotnego po zakończeniu umowy) nie chce wydawać dużych pieniędzy na modernizację nie swojego budynku. Trzecim – gdy zależy im na szczególnie wysokiej jakości obsługi klienta i chcieliby mieć możliwość zaproszenia go do obejrzenia podwozia samochodu. W przypadku kanału jest to możliwe, choć dość kłopotliwe.

Ciekawym przypadkiem uzasadniającym wybór podnośnika jest dwustanowiskowa OSKP, gdzie samochody osobowe mogą być szybciej i w sposób bardziej komfortowy sprawdzane na podnośniku, a pozostałe pojazdy – badane na linii uniwersalnej.

Jaką decyzję podjąć?

Wybór jednego z dwóch opisanych rozwiązań jest ściśle związany z indywidualnymi warunkami lokalowymi i gruntowymi. Nie ma jednego uniwersalnego wyboru. Wszystkie przesłanki trzeba racjonalnie rozważyć. Zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi koordynatorami inwestycji oraz doradcami technicznymi, którzy chętnie służą swoją pomocą i skonsultują prowadzone prace projektowe oraz budowlane.

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Biuro WSOP: ul. Pszczyńska 306, 44-100 Gliwice
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl