Komunikacja Autobusowa Świnoujście
ul. Karsiborska 33A, Świnoujście

Świnoujska spółka zdecydowała o budowie od podstaw nowej zajezdni autobusowej. Ponad 80 procent kosztów tej inwestycji sfinansowano ze środków europejskich. Poprzednio użytkowana zajezdnia zlokalizowana była w środku osiedla mieszkaniowego, co czyniło ją niezmiernie uciążliwą dla tamtejszych mieszkańców. W drugiej połowie 2011 roku dostarczyliśmy kompleksowe wyposażenie do nowej zajezdni autobusowej. Było to w skali roku największe przedsięwzięcie, a jednocześnie spore wyzwanie logistyczne. Kontrakt ten zrealizowaliśmy wspólnie z Polimexem-Mostostal, który wybudował zajezdnię.
Inwestor postawił przed naszą firmą sporo wyzwań, miał też śmiałą, spójną wizję, którą konsekwentnie pozwolił wprowadzić w życie. Podczas powstawania obiektu zastosowano cały szereg ciekawych rozwiązań. Z pozoru może się wydawać, że to drobne pomysły i niepotrzebnie wydane pieniądze, ale w ogólnym rozrachunku usprawniają pracę i czynią ją wydajniejszą.

Obiekt składa się z czterostanowiskowej hali serwisu autobusów, myjni oraz Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Zgodnie z życzeniem inwestora przygotowaliśmy kompletny projekt technologiczny obejmujący rozmieszczenie urządzeń i instalacji w poszczególnych halach. OSKP pracuje w oparciu o uniwersalną ścieżkę diagnostyczną CERTUS EVO2 wraz z kompletnym wyposażeniem dodatkowym. Znajduje się tu także geometria do pojazdów osobowych i autobusów. Na szczególną uwagę zasługuje ścieżka diagnostyczna CERTUS EVO2, która obejmuje elementy daleko wykraczające poza standardowe kompletacje. Te walory – po ponad roku pracy – doceniają użytkownicy. EVO2 pozwala szybko i bardzo precyzyjnie badać stan techniczny pojazdów.
Hala myjni na wyposażeniu posiada urządzenie szczotkowe WashTec MaxiWashVario z systemem mycia podwozia i omijania lusterek. Inwestor wymagał, aby myjnia posiadała cały szereg funkcji, które podniosą jej funkcjonalność i jakość mycia. W myjni pracują także dwie myjki gorącowodne Nilfisk ALTO, które służą do domywania pojazdów. Znajdują się tu także odkurzacze piorące i szorowarka.

Serwis naprawczy posiada stanowiska kanałowe, na których zastosowano 12-tonowe dźwigniki Fuchs. Są one wyposażone w nowoczesne silniki elektryczno-hydrauliczne, co znacząco ułatwia obsługę. To rozwiązanie jest wciąż rzadko wybierane. Alternatywą było zastosowanie zasilania pneumatycznego, ale to każdorazowo wymagałoby podpinania węża ze sprężonym powietrzem. Rozwiązanie to jest tyle uciążliwe i czasochłonne, co hałaśliwe. Z kolei pompa z ręcznym napędem wymaga użycia siły, bo mechanicy muszą się „namachać”, zanim uniosą pojazd. Teraz po naciśnięciu przycisku podnoszenie odbywa się szybko i bez wysiłku. To rozwiązanie bez wątpienia z najwyższej europejskiej półki.
Na stanowisku płaskim pracuje czterokolumnowy, mobilny podnośnik z uchwytami „za koła” (każda kolumna o udźwigu 5,5 tony). Obiekt posiada także instalacje: powietrzną oraz odbioru zużytego oleju.
W środkowej części hali naprawczej zamontowano stoły warsztatowe, do których zostały doprowadzone: zasilanie elektryczne oraz sprężone powietrze. Wiele stołów warsztatowych nie ma tego typu przyłączy. Znacząco upraszcza to pracę i pozwala bez dodatkowych zabiegów stosować narzędzia pneumatyczne czy elektryczne w obrębie stołu.
Kolejnym pomysłem, który poprawia komfort użytkowania jest zastosowanie dwóch sprężarek powietrza. W przypadku awarii jednej z nich, druga przejmuje pracę, co pozwala normalnie kontynuować rozpoczęte naprawy.
Po przeszło roku od uruchomienia obiektu jego użytkownicy są zadowoleni z zastosowanych rozwiązań. Wszystko to powoduje, że świnoujski obiekt pewnym krokiem wkracza w XXI wiek.

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Biuro WSOP: ul. Pszczyńska 306, 44-100 Gliwice
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl