Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy (ODTJ) powinny mieć na swoim wyposażeniu urządzenie do destabilizacji toru jazdy, które służy doskonaleniu techniki jazdy w poślizgu bocznym. Firma WSOP jest producentem takiego urządzenia. To nowoczesna konstrukcja, która zapewnia stabilną pracę oraz krótki czas oczekiwania pomiędzy kolejnymi przejazdami.

Produkowane przez firmę WSOP urządzenie jest nowoczesną konstrukcją opartą o najlepsze wzorce europejskie i dostosowaną do różnych form użytkowania. Wykonane jest w formie przestrzennej konstrukcji stalowej o wysokiej sztywności i precyzyjnie spasowanego układu przesuwu płyty, zabudowanych we wnęce fundamentowej. Siła szarpnięcia przenoszona jest na fundament za pomocą specjalnie skonstruowanych amortyzatorów, co wpływa na trwałość fundamentu i całego urządzenia. Za ruch części szarpiącej odpowiada rozbudowany układ hydrauliczny dysponujący znaczną rezerwą parametrów technicznych, precyzyjnie wykonanymi siłownikami o określonym skoku i dużymi akumulatorami ciśnienia pozwalającymi na wykonanie dynamicznego ruchu praktycznie niezależnie od obciążenia. Po wykonaniu szarpnięcia płyta wraca do położenia środkowego lub skrajnego w zależności od żądanej sekwencji. Kierunek kolejnego szarpnięcia może zostać wybrany przez instruktora lub ustalany losowo.

W czasie szkolenia pojazd najeżdża na płytę szarpiącą z określoną prędkością, a układ automatyki wywołuje szybki ruch płyty (szarpnięcie), powodując poślizg boczny kół osi tylnej. Następnie pojazd przemieszcza się w poślizgu bocznym po wydzielonym obszarze, tzw. płycie poślizgowej, która wykonana jest z materiału o niskiej przyczepności i dodatkowo zraszana jest wodą przez układ ruchomych dysz. W nawierzchni tej montowane są także kurtyny wodne imitujące przeszkody, które ma ominąć szkolony kierowca.

Zarówno płyta szarpiąca destabilizująca kierunek jazdy na wprost, jak i płyta poślizgowa są elementami toru szkoleniowego ODTJ, a szkolenie kierowców na takich torach przewidziane jest w przepisach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Szkolenie kierowców w warunkach zbliżonych do rzeczywiście spotykanych na drogach jest elementem zarówno obowiązkowego, jak i dobrowolnie podejmowanego przez kierowców doskonalenia umiejętności oraz ma oczywistą przewagę nad szkoleniami wykonywanymi na symulatorach wirtualnych.

Więcej na temat płyty szarpiącej można przeczytać w katalogu produktów.

Kontakt dla dziennikarzy

Bartłomiej Szepielak – email: b.szepielak [at] wsop.pl – tel. stac. (32) 332-49-30

Do pobrania

Kontakt z WSOP

Biuro WSOP: ul. Pszczyńska 306, 44-100 Gliwice
Kontakt: tel. (032) 332-49-30; fax (032) 332-48-48
Email: info@wsop.pl